In de tweede helft van mijn loopbaan aan de VOS waren de sportwedstrijden in opkomst. De gemeente had het Lekker Fit programma in het leven geroepen. Hierbij moesten er op de Lekker Fit scholen per klas 3x per week gymlessen komen, die door een bevoegde gymdocent gegeven werden. Ook was er een diëtiste aan de school verbonden en 1x per jaar was er een weeg- en meetmoment. Dit allemaal om het overgewicht terug te dringen. Directeur René Veenman meldde ons hiervoor aan en zorgde ervoor dat mijn rooster dusdanig was dat ik de klassen 3x per week les kon geven.

Doordat veel Rotterdamse scholen nu een vakleerkracht hadden werden er ook meer sportwedstrijden gehouden. Eerst voorrondes in Delfshaven, daarna de finales in Ahoy, bij de Finals. Ieder jaar hadden we een grote afvaardiging. De sporten waaraan we hebben meegedaan waren: voetbal, hockey, atletiek, judo, schaken, tennis, tafeltennis, volleybal, korfbal en basketbal. Met rond de 50 leerlingen gingen we dan ‘s ochtends om 7.30 uur van school om met de metro naar Ahoy te gaan. En laat in de middag kwamen we dan met medailles en bekers weer terug op school. Ik heb altijd heel veel hulp gekregen van betrokken ouders die de hele dag meegingen en een sportploegje begeleidden. Daar heb ik hele goede herinneringen aan. Ja, Danny, jij was hier eentje van!

Verder deden we ook met het honkbaltoernooi Rotterdam Homerun mee. En ook hier weer hulp van ouders (ik kan zelf niet zo goed pitchen!) en zelfs met hulp van oud-leerlingen John en Sean, kwam het allemaal best goed. Ik was, zoals altijd, best fanatiek, en sommige scholen hadden ook moeite met de (ingewikkelde) honkbalregels. Maar we hadden leuke wedstrijden, mooie tenues en goede resultaten.

Voor deze wedstrijden moest er geoefend worden. Soms gebeurde dit tijdens de lessen, maar ook werd er heel vaak gevraagd of er tijdens de pauzes geoefend mocht worden. Dat kostte mij vaak mijn pauze: ik zat dan met mijn boterhammetje en kopje thee in de gymzaal te eten. Want er moest tijdens het oefenen wel toezicht zijn.

En niet te vergeten de zwemwedstrijden. In zwembad West waren de voorrondes. Uit die wedstrijden kwamen dan de snelste zes jongens en meisjes per school naar voren. Met die twaalf leerlingen zwommen we de finales van de twaalf beste scholen in Rotterdam. Meestal werden wij hier eerste! Naderhand heeft men helaas het scholenklassement afgeschaft en werden het alleen individuele wedstrijden. Ja, dan zijn het de wedstijdzwemmers die de prijzen halen.

Resume van dit verhaal is dat ik een hele fijne tijd heb gehad op de VOS en dat het er op uit gaan met een sportgroepje om wedstrijden te spelen en de VOS te vertegenwoordigen, wel veel tijd kost, maar dat het het zeker wel waard is geweest!

Marianne Cafferata, Gymleerkracht 1976-2020